Tobias bildsida - Bilder från april 2016

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under april månad 2016, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2015 - Bilder från december månad 2015
Bildsida 2016 - Bilder från januari månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från februari månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från mars månad 2016
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden med en bild på BJ's tåg med Ma 403 i spetsen som här rullar ut ur Mjölby på morgonen den 2 april med chartrat tåg 89223 från Norrköping till Malmö. Tåget hade hyrts av IFK Norrköping som skulle spela match mot Malmö.


Den 4 april var jag och en till ute för att fota dubbelspårsutbyggnaden längsmed Mjölby-Hallsbergsbanan med en annan intresserad. Först svängde vi förbi Motala och utanför verkstaden stod b. la X14 3232 och X11 3174.


Sedan bar det upp till Degerön där vi här står på gångbron över bangården och fotar mot norr. Här går spåren idag ihop men i framtiden kommer dubbelspåret att fortsätta hela vägen upp till Hallsberg.
I nuläget håller man på att bygger dubbelspår på en sträcka norr om Mariedamm genom Rönneshytta och Lerbäck.


X52 9039 ser vi här med tåg 8174 från Mjölby till Gävle strax utanför Godegård i höjd med Godegårds kyrka som ses i bakgrunden.


En bangårdsbild från Godegård. I framtiden lär det se annorlunda ut här.


Ett av Hector Rails godståg, tåg 40970 med 441 001-3 + 241 008 har just passerat Godegård och rullar här ut därifrån påväg upp mot Hallsberg.


Vi har förflyttat oss litet stycke norrut, till den lilla sjön Unnagölen norr om Godegård där vi ser det s.k "Cooptåget", tåg 44053 från Bro till Malmö draget av 185 675-6.


Rd2 1106 med norrgående godståg från Malmö till Hallsberg passerar Unnagölen.


Vid Jakobshyttan har man rätat ut en kurva och byggt dubbelspår där. Här ses den gamla kurvan vid landskapsgränsen mellan Närke och Östergötland varav jag befinner mig i Närke.


Landskapsgränsskylten ser vi här inne i skogen med den gamla banvallen i förgrunden.


Förflyttning till Mariedamm där godståg 5615 Hallsberg rbg-Malmö gbg passerar genom med Rd2 1071 + Td 402.


En stund senare passerar X51 9018 genom Mariedamm med tåg 8178 från Mjölby till Gävle.


Strax norr om Mariedamm börjar det nuvarande (när detta skrivs i december 2016) dubbelspårsbygget mellan Dunsjö (denna platsen) och Stenkumla (söder om Åsbro).


Det nya dubbelspåret kommer att gå här till vänster om gamla linjen som skymtar till höger.


Den gamla linjen fortsätter här söderut mot först Mariedamm bakom kurvorna och sedan Mjölby.


På gamla linjen här (den nya till höger) så kommer X51 9023 med tåg 8173 från Gävle till Mjölby.


Ett godståg draget av Rd2 1033 i tåg 5160 påväg mot Hallsberg passerar förbi Dunsjö.


Plankorsningen vid Dunsjö försvinner när det nya spåret tas i bruk. Det nya spåret korsar rakt igenom plankorsningen.


En bild tagen vid plankorsningen på det nya spåret som kommer att gå rakt fram där man här spränger ut berget. Det gamla gick i en kurva till höger och spåret linjerätas alltså här. Vill man se bilder härifrån från ett lok så ligger det långt ner på oktobers månadssida för 2015.


Den nya linjen kommer att gå till vänster om den gamla, här fotad från plankorsningen söderut.


En panoramabild tagen från andra sidan plankorsningen med den nya linjen åt vänster.


En bild från nya linjen mot plankorsningen.


Vi förflyttar oss till Önnabo utanför Rönneshytta där man ska ta bort plankorsningen och ersätta den med en ny vägbro. Man ser plankorsningen rakt upp till höger på gamla vägen. Den nya vägen ska istället vika av åt vänster här och den nya bron över järnvägen skymtar i vänsterkanten.


Linjen skymtat mot norr, mot Rönneshytta och Hallsberg. Den nya bron som ska ersätta nuvarande ses byggas.


Och söderut från plankorsningen såg det ut såhär. Rakt fram kommer den nya järnvägen att gå genom bergsskärningen som nu håller på att brytas igenom.


Och en bild på själva plankorsningen här.


Nästa plankorsning ligger närmare Rönneshytta och här heter det Joxtorp.


Linjen vid plankorsningen i riktning mot Mjölby och längre bort uppe i backen kan den skarpsynte se den nya bro som byggs. Här kan man också se att man håller på att bygga dubbelspåret.


Och här en bild i riktning mot Hallsberg. Längre fram ses försignalen till Rönneshytta.


Vi förflyttar oss till Rönneshytta där vägen tidigare gick här och hade en äldre smalare vägbro över järnvägen för väg 597 här i södra änden av bangården. Denna är nu riven och ersatt av den vänstra som ses byggas här.


Vy från vägbron i riktning in mot Rönneshytta.


Och åt andra hållet där vi ser den nya vägbron byggs i förgrunden.


Plankorsningen Sjölidsvägen inne i Rönneshytta.


Vy från plankorsningen mot söder, mot Mjölby med utfartskurvan med en växel i.


Och mot norr genom driftplatsen ser det ut såhär.


Längre norrut ligger plankorsningen med Fixavägen som också försvinner likt alla andra plankorsningar när dubbelspåret är klart.


Vy åt syd där vi ser X51 9023 återigen passerar, men denna gången med tåg 8180 från Mjölby till Falun. Längre ner på raksträckan ligger Rönneshytta.


Närmare Lerbäck ska linjen rätas något i en kurva, här vy mot syd. Längre fram ser vi plankorsningen jag fotade från på två bilder sedan.


Nästa Reginatåg, tåg 8175 från Gävle till Mjölby med X51 9007 ser vi här strax före kurvan.


Denna gamla smala bro i Lerbäck har nu rivits och ersatts av en ny bredare bro för vägen.


Framme vid Stenkumla norr om Lerbäck dit dubbelspåret byggs i detta skedet. Här plankorsningen vid Stenkumla där nya dubbelspåret kommer att utgå från höger i bild.


Vy åt söder där vi ser vart man bygger. Den blivande växeln till nya dubbelspåret kommer att hamna här framför i en ny driftplats som kort och gott heter Stenkumla.


Bussterminalen i Askersund skulle byggas om och vi passade på att svänga in och kolla innan detta på hemvägen.


F.d Veolia 2313 stod vid Trafikcenter Ytongbanan i Kumla den 8 april. Denna bussen har tidigare rullat för Kalmar Länstrafik i Västervik.


Vi hoppar fram till den 10 april och till Lidingö (Högberga gård) utanför Stockholm där M/S Baltic Queen ankommer från Åbo. Hon hoppade in på rutten tillfälligt och ersatte M/S Silja Galaxy som normalt går i denna turen på rutten.
Galaxy var på varv och BQ som normalt här trafikerade rutten Helsingfors-Tallinn hade därför satts in. Numera går hon åter planenligt till Stockholm på rutten Stockholm-Tallinn sedan Silja Europa tog över hennes rutt Helsingfors-Tallinn.


Ytterligare en bild där vi ser henne på samma plats.


Det blir möte med M/S Romantika som ersatte Baltic Queen på rutten Stockholm-Tallinn i augusti 2014. Numera är båda båtarna tillbaka på deras gamla rutter. M/S Romantika trafikerade Stockholm-Riga fram till 2014 då hon ersatte BQ på Stockholm-Tallinn. BQ ersatte som jag skrev ovan Silja Europa på Tallinn-Helsingfors, men sedan Silja Europa kom tillbaka nu så har man "skickat tillbaka" både Romantika och BQ till sina gamla rutter igen så numera går Romantika åter på Stockholm-Riga som tidigare.


Jag och min flickvän passade på att göra en "uddakryssning" med BQ på rutten Stockholm-Åbo vilket är ovanligt att hon går på. Här ligger BQ och väntar på avgång längre ut vid kajen.


På kvällsavgången från Stockholm den 10 april var det väldigt mycket folk och anledningen är att det var specialkryssning denna resan. Det var nämligen M-magasin som hade sin tionde hälsokryssning. För de som inte vet vad det är (jag visste inte förrän jag googlade ;-) )
Här min sista bild tagen vid gamla Värtaterminalen innan man någon månad senare stängde igen denna och ersatte med den helt nya Värtaterminalen närmare båtarna.


Numera så ligger hon längre ut än sist hon var i Stockholm. En bild tagen från landgången.


Ytterligare en landgångsbild i det fina kvällsljuset.


Vi fick inte gå ombord via vanliga landgången direkt in på däck fem utan nu kom vi istället in direkt på utedäcket på däck sex.


Vi har Lidingö på vår vänstra sida.


Här ser vi Starlight Palace där det skulle hållas presentation om morgondagens föreläsare som ska föreläsa om b. la hälsa, motion, träningskläder m.m. Det hade nu börjat samlas en hel del folk här.


Amelia Adamo är chefredaktör på M-magasin och höll också i föreläsningarna och presenterade dessa här på kvällen. Vi gick härifrån rätt snart då vi märkte att det inte riktigt var något för oss.


Det har hunnit bli ny morgon, det är den 11 april och vi är i Åbolands skärgård.


Ytterligare ett bild på den fina soluppgången.


Inte en så vanlig vy från Baltic Queen.


En sista bild på inseglingen till Åbo.


I Åbo ligger M/S Stena Foreteller som just nu är utchartrad till Mann Lines.


Vi lägger här till i Åbo så det börjar bli dags att börja röra sig nedåt mot utgången.


En bild från landgången i Åbo när vi ser Baltic Queen som lastar av bilar.


Grindarna var öppna för passage för oss avstigande och vi var ett par stycken.


M/S Baltic Queen ligger stilla i Åbo före nästa avgång mot Stockholm.


Silja Line-skylten och skorstenen på Baltic Queen.


Harri och Baltic Queen i Åbo, inte så ofta man kan få bild på den kombinationen.


Så har båten vi ska åka tillbaka med, M/S Amorella ankommit Åbo och här ser vi Amorella och BQ jämte varandra.


Ett par timmar går och vi börjar närma oss Mariehamn där vi ser båda systrarna Baltic Queen och Baltic Princess som båda två just här gick på Stockholm-Åbo (BP gör normalt detta).


Här avgår båda två från Mariehamn. BQ närmast mot Stockholm och BP i bakgrunden mot Åbo. Tyvärr var de båda försenade ut varför de hamnade på fel sida om oss här så solen hamnade på fel sida.


En god buffémiddag satt fint på överfarten över Ålands hav.


Möte med M/S Mariella påväg mot Helsingfors strax utanför Tynningö.


Den 15-17 april var det dags för SMoK's årliga Årsmötesresa som detta året var lagt till Öland. För att komma dit så åkte man Nässjö-Hultsfred-Oskarshamn-Mönsterås-Kalmar med rälsbussarna och sedan vanlig buss över.
Här ankommer tåget till Nässjö från Falköping på förmiddagen den 15 april.


Uppehåll på f.d hemorten Mariannelund gjordes på vägen mot Hultsfred.


Ett kortare uppehåll gjordes även i Hultsfred på färden mot Oskarshamn.


Y31 1426 ankommer här till slutstation Berga med "lillpendeln" från Oskarshamn, detta är ankommande tåg 8574.


Fyra olika fordon i Berga samtidigt. Från vänster Y2 1381 i tåg 8558 Kalmar-Linköping, Y31 1426 som just ankommit med tåg 8574 från Oskarshamn och sedan vårt tåg till Oskarshamn. Till höger anslutande buss också den till Oskarshamn.


Framme i Oskarshamn där det ska bli ett längre lunchuppehåll innan återresan mot Berga och sedan ner mot Mönsterås och Kalmar.


Under lunchen har Y31 1426 hunnit att ankomma Oskarshamn ytterligare en gång och vårt tåg har växlats till spår 3.


Här på gatan utanför stationen ska det byggas nytt resecentrum med nya busshållplatser. I december 2016 flyttades Resecentrum ner från centrala stan ner hit till stationen. Såhär såg det ut innan byggarbetet började.


Så avgår tåg 8576 mot Berga med Y31 1426 återigen.


Så växlas våra vagnar runt återigen för att avgå från spår 1. Här kan man få en "tåget ankommer-känsla".


I Blomstermåla bytte man ände för att köra tillbaka en bit och sedan åkte vi ut på linjen mot Mönsterås.


I fel ljus gjordes ett kortare stopp vid Mönsterås station innan vi fortsatte ut mot bruket.


En Volvoled, Lysekils Busstrafik 360 passerar på intilliggande gatan.


Uppe vid Mönsterås bruk vart det fikaservering.


X11 3169 stod uppställd i Kalmar samma kväll. Den gick inte i många Krösatåg sedan den kom från Malmö innan ombyggnad och ommålning i gul-vit färgsättning.


Våra två bussar från Silverstrands på Öland som ska köra över oss till Borgholm där nattens hotell är har just ankommit till Kalmar C.


Nobina 9640 ankommer till Kalmar C på linje 401 mot Lindsdal. Denna bussen gick en tid med SL-röd färgsättning i stadstrafiken men är numera ommålad i den blåa färg som övriga stadsbussar i trafiken har.


Fin solnedgång i Borholm senare samma kväll.


Nästa dag har vi per buss tagit oss upp till Böda Skogsjärnväg mellan Fagerrör och Trollskogen, vilket är den enda bevarade järnvägen på Öland. Här ses stationshuset med plattform vid Fagerrör.


Det lilla stationshuset och plattformen vid Fagerrör.


Vi delade upp oss så ena deltagarna fick stanna på stationen och kolla in medans andra gänget åkte tåget till Trollskogen ToR. Här ankommer tåget med loket "Simplex" med de andra deltagarna till Fagerrör.


Rundgång med loket före återresan mot Trollskogen.


Hela tåget inför avgången mot Trollskogen.


Det var halt att ta sig upp genom mossen i skogen så man fick sanda lite också gick det bättre.


Ett litet stickspår mitt på sträckan.


Så kom vi fram till andra ändpunkten av banan, nämligen Trollskogen.


Sedan blev det en bussutflykt längsmed en del av norra gamla smalspårsnätet på Öland. Här en gammal vändskiva vid stationen i Böda.


Vår buss på "linjebild" vid Föra.


Vid Föra fanns det en del gamla järnvägssaker kvar och även en skylt från stationen i Uggletorp.


Det gamla stationshuset i Köpingsvik norr om Borgholm.


Nobina 6831 står uppställd vid hållplats Socitetsparken i Borgholm samma kväll.


Ny dag, det är den 17 april och vi är tillbaka på fastlandet igen. Här inväntar SMoK's rälsbussar på avgång runt 25 min senare från Kalmar mot Falköping via Alvesta-Borås-Herrljunga.


Innan avgång passar jag på att gå och fota Nobina 9640 på Järnvägsgatan. Denna bussen har som jag skrev längre upp numera samma blåa färgsättning som övriga stadsbussar i stan har.


Här har samma buss just avgått från Kalmar C på linje 401 mot Lindsdal.


I Trekanten blev det tågmöte med X11 3134 i tåg 8635 från Emmaboda till Kalmar.
Ungefär i samma vinkel tog jag denna bilden i augusti 2014, före dess att man byggde mötesspår här.


Här gör vårt tåg uppehåll i Nybro.


Sedan vart det uppehåll vid den nyöppnade stationen i Örsjö mellan Nybro och Emmaboda.


Vi är i Emmaboda och SMoK's rälsbussar har växlat ner längs spår 1 i Kalmaränden medan det ska bli tretågsmöte. Först ankommer här X11 3111 i tåg 8636 från Karlskrona.


ET 4301 ankommer med tåg 20031 från Köpenhamn till Kalmar.


Sist ankommer Rc6 1388 med tåg 336 från Kalmar mot Göteborg.


Sedan kan då våra vagnar åter växlas fram till plattform vid spår 1 för att fortsätta västerut.


Tåget vid plattform på spår 1 och inväntar avgång.


I Alvesta kommer senare tjänstetåg 33516 från Malmö mot Växjö som består av tre X11'or, varav en lila främst som numera är ommålad. Dessa är X11 3106 + 3184 + 3170.


Vi har nu tagit oss till Fristad längsmed Älvsborgsbanan mellan Borås och Herrljunga. Här inväntar vårt tåg möte med ordinarie Västtåg mot Borås.


X14 3238 ankommer här till Fristad med tåg 3877 mot Borås och Varberg.


Här har vi så ankommit slutmålet Falköping med våra vagnar. Tåget ska senare växlas in i stall. Numera finns ingen SMoK-verksamhet kvar i Falköping då denna inkl. vagnuppställning är flyttad till Alvesta under hösten 2016.


Vagnarna kommer tillbaka för att växlas ner till stall i Falköping. Sedan verksamheten är flyttad till Falköping så förekommer inte längre denna aktivitet.


En avslutande bild från denna dagen blir på MTR Express tåg med X74 003 i tåg 2078 från Göteborg mot Stockholm som passerar genom Falköping.


Sveriges Järnvägsmuseums tåg med Rc1 1007 står uppställt i Norrköping på kvällen den 19 april. Tåget körde en charterresa till Linköping och fick ställas upp i Norrköping under natten eftersom man saknade uppställingsplats i Linköping.


Nästa dag möter vi tåget i Norsholm mellan Norrköping och Linköping när det är påväg till Linköping för att hämta resedeltagarna och köra tillbaka till Gävle.


En sista bild på samma tåg genom skitig ruta i Linköping samma dag.


Den 22-25 april var jag och min flicvän på en liten weekend till Tyskland och Berlin och dit flög vi. Här en vy över någonstans i Sverige från Airbus A320-planet.


Här har vi landat på Berlin-Tegel flygplats med vårt plan, också det likt de andra här från AirBerlin.


Dessa små Neoplanbussar fick hämta oss och skjutsa oss in till gaten.


Vid S-bahnstationen Beusselstraße passerar ett fjärrtåg draget av 120 113-6 förbi.


Från vårt hotellrum vid Landsberger allee kunde man studera spårvägstrafiken utanför. Här ses två Tatravagnar av samma typ som trafikerade Norrköping en kort period 2011.


Vid S-bahnstationen Baumschulenweg kommer här ett äldre S-bahntåg på linje S46 mot Westend.


Sedan tog vi oss ut till Tempelhof, en gammal flygplats som slutade trafikeras 30 oktober 2008. Idag är det öppet område för allmänheten som får gå på de gamla landningsbanorna m.m.


Det är en märklig känsla att gå ute på en start/landningsbana.


Huvudingången till Tempelhofs flygplats.


Ett givet turistmål i Berlin är självklart Checkpoint Charlie som var en av de mest kända gränsövergångarna mellan Öst- och Västberlin mellan 1945 och 1990.


Resterna av den tidigare järnvägsstationen Anhalter Bahnhof som förr i tiden var en av Berlins största och viktigaste järnvägsstationer. Av den gamla stationen finns enbart en rest kvar numera.


En av alla stadsbussar, här nr 4280 vid hållplats Anhalter Bahnhof.


Självklart blev det även ett besök vid Brandenburger Tor.


En nyare spårvagn vid den hyfsat nya hållplatsen invid Berlin Hauptbahnhof (Centralstationen i Berlin).


114 005 ska ta detta tåg från Berlin Hbf där det befinner sig nu, till Rostock i norra Tyskland varifrån man kan åka färja till Trelleborg.


Ankommande ICE 1633 från Frankfurt har just ankommit Berlin Hbf.


101 138-6 med tjeckiska vagnar från Ceske drahy har ankommit som EC 170 från Prag.


Ett regionaltåg på linje RB10 mot Nauen inväntar avgång på Berlin Hfb.


Det har blivit ny dag, den 23 april och vi befinner oss på evenemanget Spårvagns-EM som gick av stapeln här i Berlin denna helgen. Det var utan att jag visste det före vi åkte dit, utan det fick vi se av en slump.
Sedan 2012 tävlar förare från spårvagnsstäder runt om i Europa i Spårvagns-EM i olika grenar som precisionskörning, stopp på kortast tid och "spårvagnsbowling".
Detta arrangeras i olika städer varje år och först ut var Dresden och 2016 var det alltså Berlins tur och som synes lockade detta mycket folk.


B.la tävlades det med dessa äldre Tatravagnar av samma typ som trafikerat Norrköping. Från Sverige var lag från Göteborgs spårvägar samt Arriva Tvär/Nockebybanan i Stockholm med.


I denna grenen skulle de olika lagen (här i Berlin var det 27 lag från 17 olika nationer) tävla i att stanna med första dörren mitt för pilen som ses på "bryggan".


I spårvagnsbowling skulle man köra vagnen och samtidigt bromsa så man välte ner kuddarna bakom. Man fick poäng för så många bollen välte ner.


Lite andra vagnar stod uppställda inne på området.


En äldre orange Tatravagn stod även uppställd på området.


Vi fortsätter på spårvagnstemat med två Tatravagnar, vagn 6096 + 6087 kommer här på Invalidenstraße invid Nordbahnhof.


Vid Nordbahnhof finns också resterna av Berlinmuren.


Vagn 8002 ankommer alldeles strax till hållplatsen vid Berlin Hauptbahnhof.


Berlin Hauptbahnhof i nuvarande tappning är byggd och klar 2006 och här ses den från nedan.


Berlin har även tunnelbana, kallad U-Bahn och här ser vi ett tåg på linje U5 mot Hönow som ankommer Alexanderplatz.


Vi har förflyttat oss lite till stationen Klosterstraße som har bilder på gamla järnvägsfordon m.m. Ett U-bahntåg är på ingång till stationen.


Nästa tåg mot Theodor-Heuss-Platz ankommer till Klosterstraße. Notera modellen av en äldre U-bahnvagn i bakgrunden.


En närmare bild på modellen av vagn 12 som stod uppställd här.


Vi inleder den 24 april med ytterligare en spårvagnsbild, denna gången från hållplatsen Platz der Vereinten Nationen.


Ett modernare S-bahntåg ankommer till stationen Anhalter Bahnhof påväg mot Wannsee.


Lite senare ankommer ett äldre S-bahntåg på linje S9 till stationen Landsberger Allee påväg mot Pankow.


U-bahnvagn 2743 vid stationen Rathaus Spandau.


Ett U-bahntåg ankommer till slutstationen på linje U7, nämligen Rathaus Spandau.


Kvällsvy från Berlin Hauptbahnhof.


RE-tåg på linje RE1 mot Cottbus med 182 004 främst rullar in till Berlin Hbf.


En stund senare ser vi detta reklammålade S-bahntåget på samma plats.


U-bahnlinje U55 är en kortlinje som trafikerar mellan stationerna Berlin Hauptbahnhof och Brandenburger Tor med en station emellan, Bundestag.
Hela denna linjen tar enbart två minuter att åka och det är samma vagn som snurrar runt på linjen hela tiden för sig själv.
Detta är lite småudda just nu, men i framtiden ska U-bahnlinjen fortsätta till Turmstrasse och Alexanderplatz där man får anslutning till linje U9.


Här har vagnen ett par minuter senare kommit till nuvarande ändstationen Brandenburger Tor och ska strax vända åter till Hauptbahnhof.


En annan udda kortlinje är linje U4 som går mellan Nollendorfplatz och Innsbrucker Platz, den är 2,8 kilometer lång och tar sex minuter att åka. Här är det enbart en liten vagn som snurrar runt i trafiken och här inväntar den avgång från Innsbrucker Platz.


Nästa dag, våran sista dag i Berlin den 25 april är vi vid Alexanderplatz (nej, vi fotade inte bara spårvagnar, tåg m.m ;-) ) och ser här en spårvagn i övningskörning.


Ett RE-tåg, 442 336 ankommer till Alexanderplatz.


Ett S-bahntåg mot Wartenberg stannar till vid Alexanderplatz.


En stund senare rullar detta S-Bahntåg in på linje S5 mot Spandau.


Ett ICE-tåg passade också på att köra förbi stationen.


Strax efter hållplatsen Landsberger Allee/Petersburgerstraße ser vi denna spårvagn.


Än så länge innan Berlin Tegels flygplats stängs så är flygtrafiken här rätt livlig. Här ett av Air Berlins plan som just släppt av resenärer.


En äldre Neoplanbuss som körde resenärer till rätt plan från sin gate på flygplatsen.


Vi är tillbaka i Sverige igen och ser en av Uppsalas gamla OmniCitybussar som lastar resenärer på Arlanda flygplats. Denna bussen råkade ut för en olycka i oktober 2016 och är numera avställd.


En X2'a som ska omledas via Hallsberg ser vi här i Mjölby den 27 april. Tågen till Stockholm går normalt på spår 2 med plattform. Denna bilden blir också den sista för april månad.


tobben_90@hotmail.com