Vi inleder månaden i Jönköping den 1 april där X61 210 inväntar avgångstiden som tåg 98609 mot Nässjö. X61 i denna desginen blev efter april 2014 ovanliga på Jönköpingsbanan då Skånetrafikens
X61 030 kom och gick i omlopp tillsammans med en X14.
Det är den 2 april och vi befinner oss på Södertälje Syd där tåg 240 med Rc6 1354 just ankommit. P.g.a banarbeten så vände tåget här och gick tillbaka mot Linköping igen.
Och arbetena som gjorde att tågen fick vända vid Södertälje ses här på Centralbron i Stockholm. Man har tagit bort ena spåret för att göra förebyggande arbeten.
Och en vy åt andra hållet, dvs in mot Stockholm C.
A32 412 som reklamvagn för en firma i Årstaberg ses här i Alvik på kvällen.
Nästa morgon den 3 april var jag i Barkarby och här ser det numera annorlunda ut. Någon vecka efter stängdes stationen för tåg i riktning mot Bålsta som nu använder en tillfällig plattform i andra änden av bangården. Enbart tågen mot Stockholm och söderut stannar vid den gamla stationen. Det finns dessutom en träplattform här numera också.
Spåren går numera där man ser träbron att det finns två spår där.
En vy åt andra hållet som är förändrad numera. Längre bort ser vi den nya tillfälliga stationen för tåg i riktning mot Bålsta.
X60 6071 ankommer till Barkarby påväg mot Nynäshamn. Detta spåret är numera rivet.
Skyltning för tåg 10429 på Stockholm C samma förmiddag förkunnade att vi kommer att åka en lite annorlunda väg mot Göteborg.
Tåget gör här ett längre uppehåll i Hallsberg. Som synes på plattformsskyltningen och vad klockan är så var det ett tag kvar till avgång.
Uppställda lok, vagnar och motorvagnar i Hallsberg.
Tåget gör här uppehåll i Borås innan vi fortsätter mot Göteborg.
M31 380 gör uppehåll vid Hammarkullens hållplats i Göteborg. Det är enda tunnelbaneliknande spårvägshållplatsen i Göteborg som ligger inne i berget.
Den 4 april var X52 9017 på besök i Nässjö. Den skulle här gå i Västtåg 7224 mot Skövde och var inlånad från Transitio.
Här ser vi den senare samma dag i Huskvarna när den var påväg mot Nässjö.
Senare samma kväll besökte jag den s.k "impen" i Nässjö. Det är gammalt impregeringsområde som man nu sanerar rejält för att bygga nya spår att kunna ställe upp tåg på.
Låg gott om gamla sliprar m.m på området.
Ett par gamla spårrester fanns kvar, i övrigt var det mesta i spårväg borta här.
Även ett gammalt smalspår i 600mm fanns här och här fanns det t.o.m ett gammalt treskensspår.
Gamla smalspåret korsar här ett normalspår på området.
Ytterligare spårrester inne på området.
X14 3233 rullar in mot Nässjö med tåg 98625 från Jönköping och passerar förbi "Impen".
En gammal växel fanns kvar inne på området.
X61 210 lämnar här Nässjö för färd norrut mot Mjölby med tåg 18864 senare på kvällen.
X14 3233 gör senare samma kväll uppehåll i Forserum med tåg 98626 mot Jönköping.
Här har vagnen ankommit till Jönköping och ska snart vända tillbaka i tåg 98627 mot Nässjö.
X14 3235 ankommer till Linköping på kvällen den 7 april påväg från Norrköping mot Motala.
Den 9 april ankommer X61 030 "Tiffany Persson" med tåg 98615 Jönköping-Nässjö till Forserum.
Den 10 april kom Krösatågens nya tillskott X14 till Nässjö. Man har tidigare bara haft Itino och X11. Det var X14 3237 som var först ut när nu Östgötatrafiken byter ut sina X14 mot X61 från JLT.
JLT kommer att ha sex stycken X14 vid tidtabellsskiftet i december för sin trafik.
Två lila vagnar i Nässjö samma dag, den framför är X11 3167 "Absalon" som är i mult tillsammans med en renoverad vagn. Till höger står X61 030 och inväntar avgångstiden mot Jönköping.
X52 9017 speglar sig framför Vätterns strand i Jönköping på kvällen den 13 april.
En vagn som numera tillhör JLT och Krösatågen, nämligen X14 3233 ses här i Motala på kvällen den 17 april när den just ankommit från Norrköping.
I väntan på avgång som tåg 18763 mot Mjölby (vidare 8764 mot Norrköping) i Motala samma kväll.
Skyltningar som numera är historiska i Nässjö den 19 april med avgående resp. ankommande Östgötapendlar. Dessa är sedan 1 juni ersatta av Krösatåg.
Vi är i Stockholm den 20 april och Keolis 4716 kommer här på Svärdlångsvägen som linje 160 mot Liljeholmen.
Och bakom mig dyker strax Keolis 3775 på samma linje, fast mot Gullmarsplan.
P.g.a arbeten på gamla Årstabron till höger så kördes samtliga tåg under en period över nya Årstabron där annars enbart tåg norrut kör på. Här ses ett södergående pendeltåg med X60 6045 främst passera över Årstabron.
Senare dyker X2-tåg 10513 påväg mot Jönköping upp på bron.
Pendeltåg bestående av X10 3115 främst mot Södertälje ses här när det rullar över bron.
Sist över nya Årstabron ser vi här X40-3 3336 främst i tåg 10951 påväg mot Esilstuna och Arboga.
Senare samma eftermiddag skulle jag och en vän åka på en kryssning med M/S Birka Stockholm till Åland och tillbaka igen och här ligger hon i hamn i Stockholm före avgången.
Möte med Viking Lines M/S Amorella vart det i skärgården.
Tidigt nästa morgon den 21 april ligger M/S Viking Cinderella i hamn i Mariehamn ytterligare ett par timmar.
Här har vi avgått från Mariehamn och har Cinderella bakom oss också påväg mot Stockholm.
Vi gick denna gången via Möjaleden tillbaka mot Stockholm och ser här M/S Baltic Princess påväg mot Åbo jämte ett par röda hus på en ö.
Vi passerar Möja i maklig takt påväg mot Stockholm.
Tillbaka i Stockholm igen passade jag på att åter åka ut till Årstabron och få en bild på tåg 10991 som en period bestod av två tågdelar som delades i Södertälje och detta p.g.a arbetena med gamla Årstabron.
Den främsta delen med AFM7 5545 främst och Rc6 1359 sist fortsätter mot Eskilstuna. Den bakersta delen av tåget med Rc6 1387 främst fortsätter från Södertälje som tåg 10141 mot Hallsberg.
Och en bild på de två loken Rc6 1359 + 1387 som gick i mitten av tåget.
Rush Rail med 185 410 främst rullar in mot Nässjö den 22 april.
På morgonen den 23 april ser vi tågsamling i Jönköping runt 7-tiden. Krösatåget längst bort i bild har just ankommit från Eksjö/Nässjö och ska växlas undan till uppställningsspår så fort Västtåget till höger har avgått mot Skövde/Töreboda.
När de har rullat så kan Östgötapendelnvagnen som jag befinner mig på rulla fram till plattform vid spår 2b för att senare avgå mot Nässjö. Cargonets godståg till höger inväntar även det avgångstid mot Älmhult.
Två Östgötapendlar i Nässjö på morgonen den 24 april. Det är till höger X61 208 som ankommit i tåg 8813 från Norrköping och till höger ses X61 030 som strax ska avgå med tåg 98604 mot Jönköping.
Jag skulle här åka med Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa som detta året gick till Gotland för b. la besök på Gotlands Hesselby Järnväg. Här ses X21 nr 9 rulla in till Hallsberg påväg mot Västerås och Stockholm.
I Stockholm och Mälarbanans del Tomteboda-Kallhäll pågår som bekant utbyggnad till fyrspår och här ser vi uppställningsspåret vid Jakobsberg innan man byggde ut till fyrspår på den här platsen.
En plankorsning mellan Spånga och Sundbyberg sedd från bakhytten av tåget.
Vi åkte här med Svenska Omnibusföreningens Scania-Vabis BF76/SKV till Nynäshamn där vi gick ombord på färjan mot Gotland. Här ses bussen utanför färjeterminalen i Nynäshamn.
Det blev lite tid till att fota ankomsten för X60 6063 som här rullar in till slutstation Nynäshamn.
M/S Visby ankommer här i kvällsljuset till Nynäshamn.
I hamnen låg även färjan Scottish Viking och inväntade sin avgångstid.
Vi är nu framme på Gotland och en ny dag hägrar, det är den 25 april och vi har tagit bussen till Hesselby station vid Dalhem. Här är det YBo5p 900 som kör fram till plattformen inför att vi ska ta en tur.
Denna rälsbuss var inlånad från fastlandet, närmare bestämt från Västervik under vintern och våren 2015 och finns numera återigen i Västervik.
Och en vy från andra hållet med rälsbussen framför stationshuset.
Utanför det lilla lokstallet fanns b. la Z4p 320 + 397 uppställda.
Sedan bar det iväg på en tur mot Roma där vi fick åka nyöppnade banan. Här görs uppehåll vid stationen i Tule.
Vy från bakhytt mellan Roma Kungsgård och Roma, en sträcka där vi blev premiärresenärer som åkte detta tåget, då sträckan fortfarande inte var invigd här.
Man har tidigare enbart kör till Tule och dessförinnan en ännu kortare sträcka innan denna delen slutligen återuppbyggdes.
Vi är då framme i Roma där man som synes inte riktigt var klara med plattformen ännu.
Ännu var det inte helt färdigbyggt på stationsområdet. Här ses även det lilla stationshuset i Roma.
Ytterligare en bild från Roma fast från andra hållet där vi ser att plattformen är lite klar här, dock inte hela som synes två bilder upp.
På vägen tillbaka vart det uppehåll framför hållplatskuren vid Roma Kungsgård.
Sedan var det dags för en liten fotokörning vid Kambshagtorp som ligger mitt på linjen. Här backas vagnen undan men bilden kan också tolkas som att rälsbussen ankommer hållplatsen.
YBo5p 900 gör här en fotokörning vid just Kambshagtorp.
Med ej tända frontlyktor avgår här YBo5p 900 på ytterligare en tur mot Roma med nästa gäng ur vårt sällskap. Här rullar man ut från Hesselby.
Medans andra gruppen var och åkte rälsbuss så var vi som redan gjort det inne en sväng inne i lokstallet och tittade på renoveringsobjekt m.m. Här ses ångloket "Klinetahamn 1" från 1897.
Sedan var det dags för YBo5p 900 att komma tillbaka till Hessleby och här ses det i infartskurvan.
Vi åkte efter en trevlig stund hos Gotlands Hesselby vidare per buss till ett par platser med en del järnvägsarkeologi på Gotland. Här ser vi f.d Buttle station.
Nästa ställe vi stannade till på var vid den f.d stationen i Tjuls och här ses bussen vi åkte med samt en godsvagn som man ställt upp här.
Stationshuset i Tjuls med tillhörande semafor och plåtstins.
Upplagd i Visby låg Destination Gotlands snabbfärja HSC Gotlandia.
En stadsbuss i Visby och det är Gotlandsbuss 104 som ses vid Kung Magnus väg invid hållplatsen Östercentrum.
Det har nu hunnit bli den 26 april och det är här tidig morgon, och det är dags för oss att lämna Gotland för denna gången. Vi ska återigen åka med M/S Visby tillbaka mot Nynäshamn.
Tillbaka på fastlandet igen och här ser vi X21 nr 9 som nu har körts ner till Nynäshamn varifrån vi strax skulle åka med detta.
Något ovanlig skyltning i Nynäshamn, denna förekommer nog inte så värst ofta på pendeltågsskyltarna.
I Segersäng blev det tågmöte med ordinarie pendeltåget med X60 6009 mot Nynäshamn.
Sedan vart det förbigång av tåg 10235 med Rc6 1348 främst i Jönåker. Detta var också den sista bilden från denna resan med Svenska Motorvagnsklubben.
Vi har hoppat fram några dagar till den 29 april och ser här X11 3138 passera vid Gullbrohult som ligger längs Södra stambanan strax söder om Nässjö, här med tåg 17606 från Växjö.
Tåget passerar här förbi Södra stambanans högsta punkt vilket skylten till vänster förkunnar.
Sedan över backkrönet ser vi X2-tåg 10527 som är påväg mot Malmö.
Det har börjat regna rejält när nästa tåg dyker upp, som är X2-tåg 532 påväg mot Stockholm.
Sedan kommer X11 3138 tillbaka igen, fast denna gången påväg mot Växjö i tåg 17609.
En sista bild för denna månaden får bli från samma dag när X61 030 inväntar avgångstiden som tåg 98617 i Huskvarna mot Nässjö.